Tsunaminfluencer

Ik probeer mij niet te ergeren.
Ik probeer mij niet te ergeren.
Ik probeer mij niet te ergeren.

Mag ik zeggen dat ik mij soms erger?

Tuurlijk mag ik dat.
Ah voilà. Dat dacht ik al.

Sinds ik deze blog (her)begonnen ben, volg ik uiteraard ook andere blogs, bloggers, bloggende mensen, blogschrijvers, blogees, hoe noem je zoiets? Dat konden jullie hier al lezen.

Dat volgen gaat met vallen en opstaan.
Ik ben een beetje op zoek, op den dool zou je het evenwel beter kunnen noemen.
Het is vooral een zoektocht naar kwaliteit geworden. Naar eigenheid. Puurheid. Herkenbaarheid en non-commercialiteit. Dat laatste wordt ingegeven door het feit dat ik recent lid ben geworden op Facebook van een aantal groepen. Bloggroepen. Bloggergroepen. Groepen van bloggende mensen. Blogschrijfgroepen. The blogeesgang.

Had ik beter niet gedaan…

Zo was ik me helemaal niet bewust van het aantal mensen dat blogt.

WAT.
EEN.
MASSA.

Een tsunami aan neergepende letters komt op ieder moment van de dag op me af. Veelal worden vrouwenthema’s getakeld en oplossingen aangereikt voor zaken waarvan ik het bestaan niet eens kende. Ok, ik ben niet het doelpubliek waarschijnlijk van al die mamablogs. Ik hoopte namelijk op leuke, inspirerende verhalen over het ouderschap. Maar toch…

Mogelijk had ik dat potje willen dichthouden.
Want samen met die tsunami is alle afval van gesponsorde blogs ook aangespoeld.

DE TSUNAMINFLUENCER.

Tsunaminfluencer - papatoch.be

MAN-NE-KES-LIEF.

Wat is me dat allemaal.

Zonder mensen tegen de schenen te willen schoppen, maar de manier waarop sommige bloggers gesponsorde zaken verwerken in een blog die nul neutraliteit uitstraalt, nada geloofwaardigheid en rien originaliteit…

Schrijnend.

Het ergste is dat bedrijven hun producten, waar ze, denk ik en hoop ik toch, hard aan werkten, waar ze met recht en rede trots op zijn, waar ze volledig achter staan en die bij hun werknemers brood op de plank brengen, ter beschikking stellen van mensen die dergelijke bagger schrijven.

Dat snap ik niet.

Het gaat er HE-LE-MAAL niet in.
Dat schrijven met hoofdletters en koppeltekens is leuk man, het is precies een dingetje aan het worden in deze blog.

Zo, dat is er uit. Even een persoonlijke mening. Dat mag hé. Ah ja, want dit is een eerlijke blog, met een mening en al. En zo. Ongeveer. Een beetje, weet je wel.

Ik herinner me een gesprek met Niel van Tjoolaard. Topkerel. Topblog voor reisverhalen met een hoek af. Straks eens al zijn blogs lezen en de bijhorende prachtige foto’s bekijken. Adembenemend mooi. Maar nu even verder lezen, want hij vertelde me heel selectief om te gaan met merken die willen samenwerken. Het moeten producten of merken zijn die passen in het Tjoolaard-verhaal, waar hij zelf in gelooft en die hij, mochten ze niet gesponsord worden, zelf ook zou kopen.

DAT beste leesbuisvrienden, is een visie waar ik me kan achter scharen en waarbij je als merk aan credibiliteit wint.

Nu we toch eerlijk zijn, even een persoonlijke insteek:
Met onze webshop hebben wij in onze ontdekkingsfase van het wereldwijde web en all things social ook met een aantal influencers (wat een negatieve bijklank heeft dit woord gekregen) samengewerkt.
De enige vereiste die wij hadden was dat de posts of blogs die ze in ruil deelden geloofwaardigheid moesten uitstralen (het moest lijken alsof ze de kleding zelf hadden aangekocht).
Ik kan jullie vertellen dat de manier waarop deze mensen hier mee omgegaan zijn, de dankbaarheid om de kledij die ze gekregen hadden, recht evenredig was met de return die we eruit gehaald hebben.

0. Niets. De ballen.

Neen. Dat is niet waar. Het leverde ons twee fantastische klanten op, waarvan er eentje zelfs chocolade van Merci (niet gesponsord) had opgestuurd als bedankje voor de kledij die ze ontvangen had.

Beste influencers, this is how you make fans!!! Zo kan het dus ook.

Daarom lieve merken. Stop met die standaard influencermarketing, waarbij telkens dezelfde mensen 1000 producten taggen in een Instagrampost, Facebookbericht of blog. Ga op zoek naar leuke, originele samenwerkingen met mensen die op een natuurlijke manier jullie producten in hun veelgelezen blogs kunnen verwerken zonder dat deze zelfs maar tags of vermeldingen nodig hebben. Wees fier op jullie merk!

Stop ermee, want het werkt niet op deze manier. Althans, niet voor mij. En ik denk dat ik daarin niet alleen ben. Correct me if I’m wrong. Als je mij niet gelooft, lees dan wat Saskia van PR bureau The Wicked er over geschreven heeft.

Uw product dankt u.

En mijn ergernis ook.

Ergernis is overigens overdreven. Ik lig er niet wakker van. Daar zorgt meneertje nummer 2 wel voor. Maar misschien is het iets wat hém wakker houdt en kan hij het nog niet vertellen. Dus stop er toch maar mee. Voor de zekerheid.

ps: dit is geen verborgen vraag naar merken om deze blog te sponsoren.
pss: tenzij je marketeer bent bij een merk van vaatwasmachines, want de onze is kapot.
psss: of een fietsenmerk, outdoormateriaal, moto of autoleverancier of makelaar van moderne woningen met een zwembad. Gelieve dan te mailen naar hello@papatoch.be of contact op te nemen via het contactformulier.

 

Met dank aan retecool.com voor de zeer toepasselijke foto.

 

Advertenties

25 thoughts on “Tsunaminfluencer

  1. Originele foto, dat wel 😛 Het komt van 2 kanten, als blogger heb ik ook vaak samenwerkingen aangeboden met eisen eraan waarvan ik denk… als ik dit uitvoer gaat dit je marketing echt niet ten goede komen. En vervolgens dat exacte idee door 20 bloggers op exact dezelfde manier uit te laten voeren. Daarom ben ik ook maar van blog samenwerkingen afgestapt. Ik snap de ergernis, bedrijven zouden best wel eens beter kunnen kijken naar wat voor strategieën bij hun bedrijven passen – en bloggers naar wat bij zichzelf past, en of ze er iets creatiefs mee kunnen. Helaas heb ik geen vaatwasserbedrijf, nog succes 😛

    Like

  2. Ik haak af bij gesponsorde blogs. Ik vind het fake en een review met enkel positieve commentaren is gewoon bij het haar gegrepen. Maar inderdaad wij vrouwen hebben iets met lijstjes en problemen oplossen. Maar gelukkig zijn er ook mannen die bloggen 😊

    Like

  3. Eerst en vooral: leuk geschreven! Ten tweede: wauw, een papa die blogt 🙂 en ten derde: Ja, ik erger mij hier ook aan. Zelf heb ik ook al samenwerkingen gehad, maar ik heb er net zo goed al geweigerd. Waarmee ik wil zeggen dat ik niet eender wat op mijn blog zet. Ik heb een bloedhekel aan het woord ‘influencers’. Of nee, misschien eerder aan de mensen die zich zelf zo noemen, haha. Eigenlijk wil ik al heel lang een gelijkaardig artikel schrijven, maar ik kom er maar niet toe. Misschien omdat ik niet weet waar ik moet beginnen. Er zijn zoveel dingen irritant in de bloggerwereld. Maar gelukkig ook fijne dingen. :))

    Like

    1. Dankjewel voor het compliment Jill! Heel leuk om te lezen. Het komt inderdaad van twee kanten. Zowel een gebrek aan inspanning bij de merken om de juiste match te vinden als het tekort aan kritisch denken bij de bloggers om te bepalen of er een match is met hun blog en als die er is om er iets leuk, origineel en authentiek mee te doen…

      Like

    1. Ik volg jouw redenering Ineke. Wat is de meerwaarde van nietszeggende, uitsluitend positieve reviews. Dan kan je toch net zo goed hun reclame lezen? Het zal in de meeste gevallen een pak beter geschreven zijn.

      Like

  4. Tof geschreven! Ik heb me sinds het aansluiten bij de FBgroep Belgische bloggers ook al verbaasd over de onderwerpen waarover mensen bloggen. Ik vraag me echt af of er mensen zijn die zitten te wachten op make-up merk nummer 7646 is nog beter dan 7645. Ik gebruik geen make up, dus misschien ligt het daaraan. Ik heb een blog met “creaties” met de naaimachine. Ik weet dat daar geen gigantisch publiek zit op te wachten, maar ik vind het leuk om over mijn hobby te schrijven. Vind iemand het leuk om te schrijven over lipstick en oogschaduw? echt? Dat geloof ik dus niet 😉

    Like

    1. Bedankt voor jouw reactie Nathalie. Uiteindelijk gaat het inderdaad niet over mijn ergernis. Iedereen moet doen wat hij of zij graag doet en ik geloof oprecht dat er mensen zijn die gelukkig worden van het schrijven van reviews en het uittesten van producten. Deze zullen dit dan ook met veel passie en deskundigheid neerschrijven. Ik erger mij vooral aan bloggers waarbij je merkt dat ze rap een blog in elkaar geflanst hebben want Ah ja, het is juist, ik had hier iets gekregen van dat merk…

      Like

  5. Goed geschreven en een duidelijk verhaal. Ook jouw mening telt en mag gezegd worden en ergens begrijp ik je wel. Ik probeer wel echt alleen samen te werken met merken waar ik achter sta en bij mij past.

    Like

  6. Heeeerlijk geschreven! Ik moet bekennen dat ik me niet stoor aan gesponsorde stukken, maar wel aan slecht gesponsorde stukken. En dat zijn er veel. Ik heb tot op heden niet met een merk samengewerkt, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart kan verkrijgen om mijn ziel voor iets te verkopen als ik er niet 100 procent achter sta.

    Like

  7. Ook wij als webwinkel krijgen regelmatig aanvragen in onze mailbox van bloggers die graag producten ontvangen om te reviewen of om voor ons artikelen te schrijven. Maar hoewel ik altijd kijk naar de artikelen die we toegestuurd krijgen ga ik niet of nauwelijks een samenwerking aan. Ten eerste omdat wij zelf al een blog over onze artikelen schrijven, puur informatief en ten tweede omdat samenwerkingen in het verleden ook niet altijd even vlekkeloos verliepen 😉

    Like

  8. Ik heb mij toevallig net ingeschreven voor een aantal van deze Facebookpagina’s omdat ik graag nieuwe blogs wil ontdekken . Toch een beetje succes want zo ben ik deze site tegengekomen! Waar ik zelf tegenaan loop is dat ik constant tips krijg hoe ik mijn eigen blog gesponsord krijg, niet helemaal het doel want ik schrijf gewoon uit plezier en zou graag in een netwerk komen van mensen die hetzelfde doen. Anyway, verhelderend artikel en leuk geschreven! 😀

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s